辻大地 つじだいち  コンテンポラリーアーティストのホームページ D




テキスト エッセイの目次 text list
1、日本の肖像画(作品テーマ)
2、ゆらぐ日本の主体性
3、日本のアートシーンの構造
4、日本の美術教育の弱点
5、描くことと癒し
6、絵画の特性を分類したもの
1,Statement [ Japanese new portrait ]
2,Subjectivity of swinging Japan
3,Structure of art scene in Japan

4,Weak point of education of art in Japan
5,Drawing and healing.
6,The one that characteristic of painting was classified



日本の美術教育の弱点について

副題1 「ART」と「表現」の違い
副題2 「物語」「文脈」「戦略」をつくれない大人たち


アートについて話すとき「アートは自由だ」とか「好きなことをすればいい」と言う人がいます。一方で「アートは高尚で難しいものだ」とか「アートは美術史の文脈を理解してないとダメだ」と言う人も言います。いったい、どっちなんでしょうか?

そこで、子供の表現の発達段階を通して、この矛盾について話してみたいと思います。

人は1才半ごろから5才頃(保育園・幼稚園時代)まで、絵を描いたり、ものを作る「表現活動」を通して様々なことを学んでいきます。幼稚園の主要5領域にも「表現」「ことば」「人間関係」「健康」「環境」とあり、表現活動が人の成長にとって大事な本能的な活動であることが分かります。

この時期の表現活動は、表現したものを親や先生に受け入れてもらい承認欲求を満たしながら成長していきます。またグループで表現活動をすることで他者への共感や思いやりを育んでいきます。

つぎに6才~10才頃(小学校低学年)は、親や先生よりも友だちとの関係が深くなり、友だちと協力して秘密基地を作ったり、ごっこ遊び、「造形遊び」をしたりと活動がより活発になっていきます。いわゆるギャング・エイジと言われるヤンチャな年頃ですが、横の関係を広げながら活動することで、集団の中での立ち位置や役割を身につけていきます。

絵のほうも神話やファンタジーを感じさせるような集団の物語を描き込んでいくような描写が展開されます。

さて1才半~10才頃までつづいた絵をかいたり物を作る表現活動は、10才頃(小学校高学年~)をすぎたあたりから少しずつ終息していきます。ちょうど大人と同じ数の脳細胞ができるこの時期から、関心が「表現」から「文脈的なこと、理論的なこと、技術的なこと」に移行します。これは「表現」から「文化制度としての美術」への関心の移行を示しています。

10才~15才の時期に「表現」に加えて「文化としての美術」「制度としての美術」を学んでいくことが、成熟した大人の美の知性を養っていく上で大事になります。また世界の美術の文化的、歴史的な理解は、国際社会で活動していく上で必要不可欠な教養です。美術に関わらず、ある分野の歴史や文脈を理解することで初めて、その分野の「物語」や「戦略」を考えることができるようになります。しかし残念ながら現在の日本の小学校の図画工作では、このような所まで手がまわっておりません。ここが日本の美術教育の弱点だと思います。

勉強が忙しくなってくる10才からの美術教育は、教科書が以上に薄く(アメリカの教科書の1/10ほどです)、勉強で疲れた頭を癒してくれる手技を活かした自己ケアとしての表現行為になっている場合が多いようです。

このような美術教育の結果、日本人の多くが「表現する楽しさ」や「他者と共感する」ことを大事にしている一方で、「文化」や「制度」としての美術への理解が乏しく、最初にお話したような「アートの理解の矛盾」が生まれてくるのだと思います。また新しい「物語」や「戦略」を生み出すことが苦手な大人が多いのも、このような問題が関係しているように思います。
Weak point of education of art in Japan

sub-title1 Difference between "ART" and "Expression"

sub-title2 Adults who cannot make "Story", "Context", and "Strategy"

There is a person who says, "The art is free" or "It only has to do a favorite thing" when the art is spoken. The person who says, "The art is refined and difficult" or "If the context of art history is not understood, the art is not good" on the other hand also says. On earth, it be which?

Then, I want to speak this contradiction through the developmental stage of the expression of the child.

The person draws the picture from 1-years old half furnace to 5-years old time (day nursery and kindergarten age), and learns variety through "Expression activity" that makes the one. It is, and understands it is an instinctive activity that the expression activity is important for the person's growth in five main areas of the kindergarten , saying that "Expression", "Word", "Interpersonal relationship", "Health", and "Environment".

The expression activity at this time is accepted to parents of expressed what and the teacher and grows up while filling it the approval desire. Moreover, sympathy and sympathy to others are brought up by doing the expression activity in the group.

Next, six years old?Ten-years old time (early elementary school years) becomes deep from parents and the teacher relate to the friend, and makes a secret base in cooperation with the friend, and make-believe play and "Forming play" are done and worth and the activity become more active. The standing position in the group and the role ..[yancha] called a so-called gang age.. are acquired by acting while expanding the horizontal relationship though about [nen].

The story of the group that also makes the picture feel the myth and the fantasy is drawn and a crowded description is developed.

Well, one-years old half ?The picture that continues to ten-years old time is lacked and the expression activity that makes the thing ends around in passing ten-years old time (the upper-grade of the elementary school?) little by little. The concern shifts from "Expression" to "Contextual thing, theoretical thing, and technical thing" at this time when it can have the brain cells of just the same number as the adult. This shows the shift of the concern from "Expression" to "Art as a cultural system".

Ten years old?Learning "Art as the culture" and "Art as the system" in addition to "Expression" at 15-year-old time becomes important for supporting the intellect of mature adult beauty. Moreover, a cultural, historical understanding of the art of the world is a necessary, indispensable in act in the international society education. It comes to be able to think about "Story" in the field and "Strategy" for the first time by understanding the history and the context of a certain field regardless of the art. However, the hand doesn't turn to such a place to our regret in the construction of the drawing of the elementary school in present Japan. I think that here is a weak point of the education of the art of Japan.

The art education from ten years old that study becomes busy is often the expression acts as the self-caring that makes the best use of te waza that the textbook heals the weary head by study thinly (It is about 1/10 of the United States textbooks) above.

I think that understanding to the art as "Culture" and "System" is scarce while many of Japanese are valuing "Expressed happiness" and "Sympathize with others" as a result of such an art education, and "Contradiction of the understanding of the art" about which it talks first is born. Moreover, inventing new "Story" and "Strategy" thinks there are a lot of adults not good to be related such a problem.


はじめてのお絵かき (うちの子はピカソ)
参考図書
「はじめてのお絵かき」
視覚デザイン研究所出版

0才~4才頃のお絵かきの成長をまとめたもの







造形遊びのヒント38」
サクラクレパス出版

小学校で行われる造形あそびをまとめたもの






美術の物語
「美術の物語」
ファイドン出版

世界での販売数700万部

世界の美術史や文化史の文脈をまとめたもの



テキストの目次 text list
1、日本の肖像画(作品テーマ)
2、ゆらぐ日本の主体性
3、日本のアートシーンの構造
4、日本の美術教育の弱点
5、描くことと癒し
6、絵画の特性を分類したもの
1,Statement [ Japanese new portrait ]
2,Subjectivity of swinging Japan
3,Structure of art scene in Japan

4,Weak point of education of art in Japan
5,Drawing and healing.
6,The one that characteristic of painting was classified

back to top ▲

Copyright(c) Daichi Tsuji All Rights Reserved.


inserted by FC2 system